Vad händer här hemma?!

Ja nu ska ni få höra!! Tilda strular på kvällen!! Hon började i torsdags. då var jag iväg och handlade på kvällen så jag slapp vara med om eländet. Vi tog ju bort ena långsidan på spjälsängen för ett tag sedan, detta för att hon skulle få vänja sig vid att sova i en öppen säng eftersom vi tänkt köpa en ny till henne. 'Detta har fungerat super i flera veckor, tills i torsdags!! Då dalade det rejält... Joppe la henne som vanligt, skillnaden var att hon klev upp igen och ville inte sova. Grin och gnäll. Joppe fick nog lägga henne kanske 10 gånger innan hon gav sig och somnade. Samma sak igår. Då somnade hon inte förrän halv tio!!! Gissa om hon var trött idag. hon har ju börjat vakna 7 oxå. Och kliver upp och går in till oss... TRÖÖÖÖÖTT!!! imorse sa hon när hon kom in att hon tycker det är så otäckt när dte är mörkt i hennes rum. Vad gör man då?! Vägrar ha någon nattlampa tänd, stör bara hennes sömn och jag  vet hur illa det var när hon var liten och led av sömnbrist. Denna trots har nu alltså kommit till läggningen... ikväll satt joppe en timme utanför hennes dörr och "vaktade" när hon klev ur sängen... Känner riktigt hur det värker i mammahjärtat när hons äger att hon är mörkrädd, för jag vet hur hemskt det var när jag var liten, och för den delen långt upp i tonåren. Jag är livrädd för mörker och hade riktig skräck på kvällarna. Vill inte att hon ska ha det, för det var så jobbigt, och som vuxen vet man ju att det inte finns ngt att vara rädd för. Men hur förklarar man det för en 3-åring med VÄRLDENS fantasi som ser monster och spöken överallt... Hoppas det är snabbt övergående, lider verkligen... Min lilla bebis...

Kommentarer
Postat av: Petra

Pratade med vår BVC-sköterska om detta...som för övrigt är VÄRLDENS bästa!!! När tjoppan började vara grinig på kvällen.



Jag hade funderationer på mardrömar & dyligt eftersom vi alltid har haft bäck.-svart inne hos henne. Hon berättade då att när barn kommer i våra barn ålder (ca) kan de få något som kallas natt-skäck, vilket är övergående,



Men, vi satt faktiskt in en nattlampa men "omringade" den med diverse saker så den inte lyste så starkt...går jättebra, nu sover hon utan den! =)



Känner för övrigt igen mig såååå väl i det där med att hon smyger in till er på morgonen samt inte vill sova på kvällen, det gjorde tjoppan också när hon flyttade till "vanlig" säng.



PUSS & Stärkande kramar, det kommer att gå över!!! Var så säker...

/Petra

2010-11-29 @ 13:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0