Skitvecka

Jo det fortsatte i måndagens banor. Skit. Jag har vairt hemma med Tilda ons, tors och fre då hon haft feber ohc hosta. På fredagen var hostan värre än någonsin och febern fanns kvar. Det sägs ju att om du har feber mer än 3-4 dgr så ska du höra av dig till en läkare. Sagt och gjort. Jag ringde sjukvårdupplysningen, blev kopplad til vårdcentralen och fick en "drop-in-tid" vid ett. Som tur var följde Joppe med! Jag hade aldrig klarat det själv då jag var utom mig av oro. Tilda var helt väck. Hon varken åt eller drack något. Och precis när vi skulle fara och kört ut vagnen (som hon suttit i sedan onsdag) i hallen så hostar hon så hon kräks. Flera gången. Och den lilla vätska vi fått i henne under dagen kommer upp igen. Fuck. Vi tar occ iaf till vc och får en hostmedicin utskriven. Hon får den när vi kommer hem vid 14.30. Hon går under på en gång och somnar i vagnen framför Emil på tv:n. Hon sover en timme. När hon vaknar vill hon till varje pris ut. Jag packar på henne kläder och kör henne en kort sväng i vagnen så hon ska få lite frisk luft. När vi kommer hem igen är hostan värre än någonsin. Hon hostar i varje andetag och kan inte säga något för då får hon en ny hostattack. Så här håller hon på en timme innan vi ger henne en ny dos hostmedicin. Trots att hon fick en 4 tim tidigare. Men vi visste inte vad vi skulle göra. HOn fick ju knappt någon luft stackaren. Hon slocknar i vagnen igen (en biverkning av hostmedicinen och att hon blev helt slut av attacken). Vi ringer sjukvårdsrådgivningen (trots att jag hatar dem men vad gör man?). De tycker inte vi ska ge henne någon mer hostmedicin förrän dagen efter. Men de är oroade över att hon inte får i sig någon vätska eller mat. Hon har nämligen samma blöja som hon haft sedan 14.30 och den är helt torr (nu är klockan 19.30). De ber mig pröva få i henne lite saft med en spruta när hon sover. Så ska de ringa om en timme igen. Jag prövar. Vilket resulterar i att Tilda vaknar igen. Gnäller och är eländig, och sedan kräks upp den millilitern saft hon fick i sig och den lilla mängden vätska som fanns kvar i magen sedan innan. Skit också. När de ringer vid 21.30 har hon somnat om och vi har inte fått i henne någon ny vätska. Vi får rådet att prova med vätskeersättning. Och de ska ringa 22 igen. Vi hinner inte ens lägga på luren förrän Tilda vaknar och börjar dricka vatten ur sin vattenflaska. Skönt. Nu kanske det släpper. När de ringer igen har vi dessutom sett att hon har kissat, och än minimalt men hon kissar iaf. Så vi slapp åka in och vätska upp henne. Vi klarade oss med en hårsmån. Vi lägger Tilda i sängen istället efter att ha läst en bok och gjort kvällsritualen. Tilda somnar snabbt och hostar en del under natten men ingenting jämfört med under eftermiddagen.

Nu på morgonen har hon hög feber igen. 39,4. Hon är dock en smula piggare och har ätit två skivor ost, en tugga våffla och druckit juice. Det är långt ifrån vad hon skulle behöva äta men ett liiiitet framsteg iaf.

Nu ska vi bara hålla tummarna för att febern ger sig, hon är helt slut av all feber. Och att hon inte får några mer hostattacker, jag hatar att ge henne hostmedicinen då den gör henne så dåsig och illamående. MEn vi har verkligen inget val när hon hostar så hon inte får luft. Har inte febern försvunnit till måndag så blir det sjukan. Själv har jag åkt på förkylning. Igen. Såklart, jag får ju allt som Tilda har. Om än i mildare dos.

Kommentarer
Postat av: Petra

Men ÄLSKADE lilla vän!!! ÅH så jag känner med dig ska du veta...det är ALDRIG roligt att måsta ge någon form av medicin, de underbara ungarna ska ju få vara friska!!!

Vi skickar MASSOR av krya-på-dig-kramar till Tilda samt massor av stärkande kramar till er föräldrar som gör ett såååå bra jobb!!!

PUSS

/Petra, Magnus & Ally

2010-03-14 @ 13:30:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0