Nu är jag orolig på riktigt...

Det framkom en diskusison idag angående vaccination mot svininfluensan. Alla som var med i diskussionen var emot vaccination och skulle inte vaccinera sig. Jag blev alldeles iskall och fick en klump i magen. Jag ser det som självklart att vaccinera mig. Inte för att jag personligen är rädd för att bli sjuk men jag har anhöriga som kan bli mycket hårt drabbade av att bli smittade. Och om jag vaccinerar mig så kan jag bidra till att förhindra spridningen till dem. Jag kan kanske oxå i bästa fall bidra till att viruset inte muteras och kommer tillbaka nästa år och slår ÄNNU hårdare mot de svaga.

Jag förstår att många är oroliga över biverkningar och sjukdommar som påstås komma av vaccinet. Men tänk, vaccinet KAN inte vara farligare än influensan, varför skulle då landstinget rekommendera vaccination?! Visst, det påstås att man kan drabbas av diverse nervsjukdommar, ms, reumatism... listan kan göras lång.. men tänk på att man kan drabbas av det genom influensan oxå. Och som sagt, de som tillhör riskgrupperna riskerar otroligt mycket för att vissa i befolkningen inte vill vaccinera sig, och "tar en sjuka" istället.

Jag känner mig oxå lite orolig inför vaccinet men väljer att lita på att sveriges läkarkår och staten vet vad dom håller på med. Sverige är ett välståndsland som har råd med massvaccinering och erbjuder det till befolkningen. Lägg ner alla konspirationsteorier om att staten samarbetar med läkemedelsbranschen för att de ska tjäna pengar! Folk har ju sett alldeles för mycket Steven King och dylikt!

Jag kan räkna upp ett antal personer i min direkta närhet som eventuellt kommer att råka riktigt illa ut om de smittas av influensan...

En nära kompis som har astma och är gravid...
Min make som har reumatism och tar Remicade...
Min dotter som är under 3 år och inte får vaccineras, som tidigare behövt åka ambulans för diverse åkommor i samband med förkylning...
Min systerdotter som pga feberkramper och influensa fick spendera en kort tid i respirator som nyfödd och åkte in och ut på Astrid Lindgrens barnsjukhus... (även hon under 3 år och får inte vaccineras)

Listan kan göras längre... men snälla ni som läser detta, jag vill inte tvinga på er något men TÄNK EFTER både en och två gånger innan ni avfärdar influensavaccinet som en bluff!!! Och tänkt på våra närstående som kan drabbas hårt bara för att vi inte tar det på allvar...

Snälla... Tänk på C, Joppe, Tilda och Cilia...


http://vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/V%c3%a5rdOchH%c3%a4lsa/Smittskydd/Nedladdningsboxar/Filer/Vaccinering_A4.pdf

Kommentarer
Postat av: Petra

UPS; du har verkligen tänkt till du!

Fast jag måste försvara mig lite här; jag sa aldrig att jag inte skulle vaccinera mig, men jag sa inte att jag skulle det heller...men, ok det lutar nog åt det första...men, för din skulle kära vän så ska jag funder på det! Vill ju inte att du ska behöva gå omkring och oroa dig i onödan! =)

KRAMEN!!!

2009-10-26 @ 20:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0