Ytterligare en möjlig väg att gå

Idag har jag pratat med VIVA vägledning här i stan. Det är Umeå kommuns vägledning när dte gäller vuxenutbildningar. Jag var där för ett tag sedan och frågade dem om jag fick studera till miljökonsult hos ett privat utbildningsföretag. Men de sa bara kort (och ganska otrevligt) att det fick jag minsann inte. Här prioriterade de dem som inte hade komplett gymnasieutbildning och jag kunde inte räkna med att kommunen skulle sponsra min utbildning. Ville jag bli miljökonsult fick jag finansiera det själv (vilket skulle leda till en studiekostnad på 18000 + moms och inget bidrag från CSN)
Nedslagen på jorden igen gick jag ledsen och upprörd därifrån. Men skam dem som ger sig!!! (är det något jag är stolt över är det mitt "jävlar-anamma") Jag skickade ändå in en ansökan om att få gå utbildningen och hoppades att den skulle behandlas av någon annan än den otrevliga människa som missat charmkursen. Nu har det gått ett tag och jag har inte hört ngt från kommunen. Så jag ringde VIVA igen och frågade hur det gått. Jag fick då prata med en betydligt mer hjälpsam person som sa att de vanligtvis inte sponsrar utbildningar som man normalt kan läsa på kombux eller universitetet här i Umeå. Jag fick då reda på att alla kurser fanns på komvux, och att man själv kunde pussla ihop sin utbildning och ansöka här. Sagt och gjort. Jag for hem och sökte de kurser jag behöver för att bli miljökonsult. Alla lurer är på distans och ger heltidsstudier i ca en termin. Nu har jag redan läst vissa av kurserna tidigare... så dp kanske jag kan lägga till andra nödvändiga kurser. Hoppas hoppas hoppas! Vore så kul att få plugga till miljökonsult. Och vem vet, kanske kan jag starta "Mia's konsultfirma inom livsmedel och miljö" i framtiden =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0